Veckans grönsaker vecka 26 - 2026
- Josefina

- för 4 dagar sedan
- 5 min läsning

Äntligen är det dags för Timmerviksodlade grönsaker!
Jag har nog aldrig längtat så mycket efter färska, lokalodlade grönsaker som denna vår, men nu är väntan äntligen över. Välkomna till årets upplaga av grönsaksprenumeration från Timmervikens Skafferi! Det är nu min sjunde säsong som grönsaksodlare, och även om våren var sen och kall så ser det ut att kunna bli en riktig toppensäsong för grönsakerna. Sedan tidigt i februari har förberedelserna för årets skördesäsong varit i gång då de första sådderna av paprika, chili och rotselleri gjordes, och sedan dess har sådder och omplanteringar fortsatt hela våren, markbearbetning och bäddförberedelser i april-maj och sedan ut med plantor och ner med frö i rasande tempo under maj-juni. Med försommarens varannan-dag-väder har de senaste veckorna bestått av ett ihärdigt ogräsrensande. Jag har även detta år tagit in Frida Einarsson som semesterersättare för mig då jag och familjen körde mot Lofoten direkt efter barnens skolavslutning. Det är en perfekt tid för mig att vara lite ledig, mellan vårbruk och skördesäsong, och vi njuter nu av de sista dagarna uppe hos min bror med familj i norr med toppturer, strandpromenader, museumbesök och kusinhäng.

TVÅ VIKTIGA PUNKTER ATT BÖRJA MED
Meddela mig omgående om du inte kan hämta dina grönsaker torsdag kl. 16-20. Eftersom jag inte är hemma så kommer ni hämta upp färdigpackade kassar och du som hämtar under torsdagen hämtar din kasse från väggen rakt in i gårdsbutiken. Kryssa av dig på listan på den vita kylen när du hämtar. Du som inte kan hämta på torsdag får din kasse inställd i den vita prenumerantkylen där du kan hämta den när det passar dig undre helgen.
Bocka av dig på prenumerantlistan när du hämtat dina grönsaker så jag har koll på vem som eventuellt glömt att hämta ut om något står kvar.
LÄGET I ODLINGEN
Det är väl lite förbjudet att säga detta, men jag längtar verkligen hem till odlingen. Vi är inne i en period där det är en enorm tillväxt hos grönsakerna och nya grödor blir skördeklara i ett rasande tempot. Nu får Frida förse mig med rapporter och bilder i lagom doser så jag kan vara ledig och njuta av semestern men ändå få ta del av resultatet efter vårens hårda arbete. Det blir en lite kortare rapport denna vecka då jag ju har semester.
Vi börjar med en tråkig rapport från odlingen. Helgens oväder (det kom tydligen över 40 mm regn på en timme) har ställt till det i växthuset. Trots fullt öppen vädring har tomater och bönor tagit stryk av vädret. Vi har försökt felsöka, men hittar ingen orsak till varför plantorna slokar som de gör. Det har varit varmt, men inte ovanligt varmt och växthuset har stått öppet. Det har regnat, men det är inget ovanligt med mycket vatten i min odling. Det enda vi kan göra nu är att hålla tummarna att plantorna repar sig under kommande vecka, och att årets skörd av tomater inte är i farozonen.
Dill och koriander har vuxit på fint, men de trivs verkligen inte i min jord. De kommer igång och sen tappar de livslusten. Därför kommer ni få med knippen av både dill och koriander denna vecka. Använd färsk eller hacka och frys in för kommande måltider. Både dill och koriander är fantastiska att hacka ner i sallader, wok, kalla såser och vinägretter.
Så, nu släpper vi det och går vidare med roligare saker!
Säsongen känns lovande, och än så länge har vi en bra mix av torka och regn. Vi ligger tyvärr flera veckor efter tidigare år vad gäller skördemognad på grund av den sena våren, men jag tror att vi kommer ikapp väldigt snart med tanke på veckans väderprognos.
VECKANS GRÖNSAKER
Så här tidigt på säsongen är utbudet inte så stort, och särskilt inte efter vår kalla och sena vår, och därför är innehållet i veckans grönsaksutbud helt styrt från mig och Frida, och det är tema "Primörer" hela vägen igenom. Ju längre in på säsongen vi kommer, desto större valfrihet för er.
Denna vecka är det färdigpackade kassar som gäller för er att hämta upp. Du som kommer torsdag hämtar din kasse på hyllorna rakt in i gårdsbutiken. Du som har anmält att du kommer fre-sön hämtar din kasse i den vita prenumerantkylen till höger när du kommer in i gårdsbutiken.
Som du kanske ser är nästan alla grönsaker i listan ovan länkmarkerade med grönt. Du kan klicka på respektive grönsak och läsa mer om själva grönsaken, hur du bäst förvarar den, några smarta allmänna tips och tillagningstips.
INFORMATION OM GRÖNSAKERNA
Under rubriken "Grönsaksprenumeration" i menyn på hemsidan hittar du sidan "Grönsaker A-Ö" där varje grönsak beskrivs med information, förvaringstips, tillagningstips med mer (det är dit du kommer om du klickar på grönsakslänkarna ovan). Allt samlat på ett ställe (hemsidan) dit du enkelt kan klicka dig när du funderar på vad du ska göra med kålrabbin, eller försöker komma ihåg vad det nu var man kunde göra med pak choi.
ALLMÄNT TILLAGNINGSTIPS
Om du blir osäker på vad du ska göra med grönsakerna kan du (nästan) alltid skiva upp det och fräsa på en härlig blandning av grönsaker i en god olja och krydda upp med ett smakrikt örtsalt. Gott till det mesta! Veckans primörkasse lämpar sig utmärkt för detta!
Ett annat tips jag har är att göra fler olika varianter av sallad. En favorit hos mig är att göra en sallad på diverse olika grönsaker (denna veckan skulle exempelvis vara grovstrimlad pak choi, bladraps, grönkål, mangold, strimlad knipplök, paprika i bitar, sallatsblad och några jordgubbar i skivor). Jag saltar lätt och låter dra en stund. Blandar mosad fetaost med en klick naturell yoghurt och finhackad färsk vitlök och koriander (kanske också dillen) och kryddar med svartpeppar (ev lite olja och lite vatten i för att få den lite lösare). Ner med sallad i en djup tallrik, på med fetaoströran och njut tillsammans med ett surdegsbröd. Perfekta lunchen! Eller kvällsmaten. Vill man ha den matigare är det bara att lägga till ex mathavre, bulgur, couscous eller liknande. Denna sallad går att variera efter säsong. Olika grönsaker och olika kryddning till fetaoströran.
HUR FUNKAR ALLT?
Om du är osäker på hur upplägget fungerar kan du alltid läsa förra veckans utskick där jag beskriver mer ingående hur upphämtning, betalning och praktiska detaljer fungerar.
SEMESTERPAUS?
Det går bra att pausa prenumerationen ett par veckor under sommaren. Så snart ni vet att ni inte ska hämta ut era grönsaker en viss vecka skriver ni upp detta på listan på prenumerationskylskåpet eller skickar mig ett sms. Tänk på att grönsaker ofta går bra att ta med sig när man åker bort, och att de håller länge när man förvarar de rätt, så åker du bort över helgen kan du ändå hämta ut grönsakerna torsdag eller söndag och njuta av dem inför kommande upphämtning. Eller varför inte låta en granne eller kompis hämta grönsaker en vecka då du är borta? Det brukar vara uppskattat! Kanske som tack för att grannen vattnar blommorna?
NÅGRA FUNDERINGAR?
Hör gärna av dig om det är något du undrar över.
Och lycka nu till med alla goda grönsaker!
/Josefina & Frida





Kommentarer